رشته مدیریت کسب و کارهای کوچک

کارشناسی مدیریت کسب و کارهای کوچک:

تعریف و هدف دوره:

دوره کارشناسی مدیریت کسب و کارهای کوچک یکی از دورهای تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارهای جدید و نیز نیروی مناسب برای حرکت سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در مسیر کارآفرینی سازمانی با وظایف و اهداف تعریف شده در سطوح کارشناسی است. فارغ التحصیلان مدیریت کسب و کارهای کوچک می توانند به تنهایی یا در قالب گروه های کاری به راه اندازی یک کسب و کار جدید متناسب با امکانات خود و شرایط محلی و منطقه ای خویش بپردازند یا با حضور در بخش های مختلفی چون بازاریابی و فروش، اداره امور مالی، مدیریت منابع انسانی و نظایر آن به حرکت سازمان در مسیر کارآفرینی یاری رسانند. به بیان دیگر یکی از مهمترین اهداف این دوره تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت کسب و کارهای کوچک و فعالیت های کارآفرینی در بخش های خصوصی، عمومی و غیر دولتی است.

طول دوره و شکل نظام:

طول دوره کارشناسی مدیریت کسب و کارهای کوچک 4 سال است و تمامی درس های آن در مدت 8 نیمسال ارائه و برگزار می شود. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته می باشد. در این دوره علاوه بر درس های تئوری، برجنبه های کاربردی درسها تأکید ویژه ای شده است و یادگیری برخی دروس به طور مشخص به صورت کارگاه آموزشی یاصرفاً با حضور دانشجویان در محیط های واقعی انجام کار امکان پذیر می باشد.

نقش و توانایی:

شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسایل نظری دانش مدیریت کسب و کارهای کوچک با زمینه های کاربردی و عرصه های عملیاتی این رشته و نیز مشکلات، محدودیت ها و راهکارهای غالب بر آن، در عرصه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک آشنا می شوند.

ضرورت و اهمیت:

الف. آشکار شدن هر چه بیشتر نقش و اهمیت کارآفرینی در توسعه همه جانبه کشورهای مختلف جهان.
ب. حرکت کشور به سمت خصوصی سازی و ضرورت فعالیت بیشتر فارغ التحصیلان در عرصه کسب و کارهای جدید.

پ. آموزش صحیح مدیرت کسب و کارهای کوچک می توانند در شناخت مشکلات اقتصادی و بازرگانی جامعه و کوشش در رفع آنها و به ویژه حرکت سازمان ها در مسیر کارآفرینی موثر باشد.

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش مالی:

رشته مدیریت کسب و کار ( MBA ) بنابر مصوبه 5 آبان 1392 و مندرجات دفترچه های کنکور، هم اکنون در گرایش های زیر به شرح زیر ارائه می گردد:

1-استراتژی، 2-بازاریابی، 3-رفتار سازمانی و منابع انسانی ، 4-سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، 5-عملیات و زنجیره تأمین، 6-فناوری، 7-مالی، 8-نوآوری و توسعه محصول و خدمت، 9-عمومی، 10-سازمان های پروژه محور، 11-خدمات، 12-کارآفرینی، 13-کسب و کار بین المللی و 14-انرژیگرایش بازاریابی

گرایش مالی:

در این گرایش، دانشجویان توانایی شناخت مشخصات و پیچیدگی های رفتار مشتریان و بازار را کسب می کنند. آنان می توانند علاوه بر تعریف و تخمین اندازه یک بازار مفروض، میزان سودآوری آن را نیز به میزان مناسب برآورد کنند. بازاریابی نوعی نگاه، رویکرد و فرایند است که به وسیله آن از طریق ارائه کالا و خدمات، علاوه بر کسب سود به تأمین نیازهای مشتریان پرداخته می شود. به شیوه ای که تأمین منفعت یک گروه الزاما به قیمت زیان گروه دیگری از ذینفعان نباشد. در بازاریابی، بخش هایی از بازار به عنوان مناسب ترین هدف شناسایی می شوند که سازمان توانایی ارایه کالا و یا خدمات را به آن ها داشته باشد. در این گرایش به موضوع هایی مانند مدیریت برند، بازاریابی خدمات، ارتباطات بازاریابی، بازاریابی بین الملل، بازاریابی بین بنگاهی، رفتار مصرف کننده و قیمت گذاری پرداخته می شود.گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری ارتباطات:

رشته مدیریت کسب و کار ( MBA ) بنابر مصوبه 5 آبان 1392 و مندرجات دفترچه های کنکور، هم اکنون در گرایش های زیر به شرح زیر ارائه می گردد:

1-استراتژی، 2-بازاریابی، 3-رفتار سازمانی و منابع انسانی ، 4-سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، 5-عملیات و زنجیره تأمین، 6-فناوری، 7-مالی، 8-نوآوری و توسعه محصول و خدمت، 9-عمومی، 10-سازمان های پروژه محور، 11-خدمات، 12-کارآفرینی، 13-کسب و کار بین المللی و 14-انرژیگرایش بازاریابی

گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری ارتباطات:

در این گرایش دانشجویان با مفاهیم اصلی سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات آشنا می شوند. یک سیستم اطلاعاتی تعامل بین کاربران، فرایندهای کسب و کار، داده و فناوری است. فناوری اطلاعات نیز به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی و مدیریت سیستم های اطلاعاتی با به کارگیری فناوری اطلاعات می پردازد. در عصر کنونی اهمیت سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در دنیای کسب و کار روزبه روز برجسته تر می شود. کسب مزیت رقابتی و عملکرد برتر در محیط رقابتی و پویای کسب و کار دنیای امروز مستلزم کسب توانمندی و تسلط بر سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات است. در این گرایش موضوع هایی مانند تولید اطلاعات با سرعت بالا و کیفیت مناسب، ارزش افزایی مدیریتی از اطلاعات و کاربرد آن در سطوح مختلف مدیریتی، پیاده سازی پروژه های فناوری اطلاعات در بخش های مختلف، و مدل های کسب و کار نوین مبتنی بر پایه فناوری اطلاعات بررسی می شوند.